15 Disember 2013

:: Aira Suka Hisap Jari ::

Salam uols...(",)


Ini gambar time Aira berumur 3,4 bulan...suke tengok dia time ni debab sangat...(",)
Time ni dia suke sangat isap jari uols. Mula2 Asiah bagi Aira puting, tapi bila pikir2 better dia isap jari drpd dia isap puting. Rupenye peel isap jari ni adalah tindakan refleks bayikan uols...cube korang bace ni :


Tindakan bayi menghisap jari tangan bukanlah disebabkan oleh lambat memberikan susu kepadanya. Menurut kajian, ia adalah tindakan refleks bagi bayi yang normal. Banyak lagi tindakan refleks yang lain selain menghisap jari tangan seperti jari kaki, mengerutkan jari-jari kaki apabila ditekan tapak kakinya atau menggenggam jari jemari kita apabila kita merasa tapak tangannya dengan jari-jari kita. Itu adalah permulaan kepada pergerakan-pergerakan yang lain seperti meniarap, merangkak, memasukkan benda yang dicapainya ke dalam mulut dan banyak lagi pergerakan apabila mereka semakin membesar nanti. Jangan terkejut pula apabila puan akan merasai sendiri dan melihat bagaimana seorang bayi membesar menjadi dewasa. Ia adalah suatu perasaan yang tidak dapat digambarkan dengan perkataan dan amat menakjubkan. 
Pa & Ma

so, kepada bakal ibu@ibu2 di luar sana, jangan risau kate anak xcukup susu@lapar bila dia dok asyik hisap jari yea...(",)

Tiada ulasan: