26 Januari 2013

:: Tabung Baru Fiqa ::

Assalamualaikum & Salam Sejahtera uols...(",)

Anak aku Fiqa ni suke jalan2 tau...buat masa sekarang ni dia slalu dok ajak kami pegi tengok lampu kat I-CITY tu...kiteorang dah pernah pegi dah 2x sebelum ni, tapi time mula2 buka dulu & time awal2 ade SNOWALK tu....mase tu umur dia  baru dua tahun...tak ingat sangat kot I-CITY tu camne,cume dia cakap dia pernah tengok lampu tu.
 Aku slalu suruh dia menabung kalau dia ajak aku pegi jalan2 kat tempat yang dia suka @ nak beli mainan yang dia suka...sebelum ni dia nak sangat pegi petik buah strawberi...so,aku cakap
"kakak kene simpan duit kalau nak pegi petik strawberi, bila duit dah banyak @ tabung dah penuh, baru kita boleh pegi ye sayang"
Aku nak ajar dia menabung sebenarnya...padahal sebelum tabung tu  penuh pun kami dah bawak dia pegi jalan2 dah...satu lagi nak bagitau dia yang bukan semua yang dia nak aku boleh beli...nak bagi dia pandai jaga barang yang dia beli tu, nak bagi dia ada perasaan sayangkan barang mainan dia & tak nak mewah2kan dia...nak fahamkan dia bukan semua mende yang dia nak aku patut beli...biar dia tahu betapa susahnya nak dapatkan sesuatu barang tu...biar dia rasa susah sekarang, senang2 kemudian.
Time balik Klate hari tu aku ada beli tabung baru utk dia...hihi,
masak la kakak nak penuhkan tabungnya...aku beli tabung yang ade isi jelly tu...besar ko...sekarang ni pantang bunyi syiling sikit mesti dia pegi cari, nak bagi tabungnya penuh...baru boleh pegi tengok lampu katanya
slalunya syiling dr poket baba dia la yang jadi mangsa...haha 
Hari tu baba dia  buka tabung nak tukar duit syiling pun dia bising, risau duitnya tak cukup nak pegi tengok lampu nanti...:) 



1 ulasan:

imaniiwani berkata...

serupo ank2 mah yah..tunggu abi dio blk sek nk buh duit dlm tabung dio..nk masuk bank katonyo.. kg..;)bdk2 loni cpt pehe...:)