1 Mei 2013

:: 9 Cabaran Wang ::

Assalamualaikum & Salam sejahtera uols...(",)

Cabaran ini merupakan satu langkah/cara untuk kita menabung. Jom korang semua kita sahut cabaran dari IRFAN KHAIRI (Jutawan Internet)ni…(“,)

  • BAWA BEKAL KE TEMPAT KERJA
Sekurang2nya bawa bekal 2x seminggu . Sebab kos makanan agak tinggi dibandingkan jika kita menyediakan makanan dari rumah. Penjimatan ini akan menambahkan simpanan bulanan kita.

  • SIMPAN WANG SYILING
Bulan ni kita jangan gunakan duit syiling. Simpan semua duit syiling yg kita ada di dalam tabung/bekas khas. Guna duit kertas sahaja sekiranya perlu. Barulah kita tahu sikit2, lama2 jadi bukit.


  • RUNDING HARGA
 Kalau nak beli sesuatu dalam bulan ni, jangan terus beli tau. Kita tawar menawar dulu. Kita kena amalkan meminta harga yang lebih rendah(bab ni Asiah mang tak pandai). Kita Tanya dulu, kalau tak tanya kita tak tahu dapat ke tak harga yang rendah tu…hihi. Kalau dapat dengan harga rendah catit penjimatan kita tu dalam buku khas k…;)


  • 30 HARI TANPA KAD KREDIT
Simpan kad kredit korang tu kat rumah yea. Bawak duit & guna bila perlu jerk. Dengan ini boleh la melatih untuk amalkan tabiat baru(tak payah guna kad kredit dah).


  • TUNGGU SEMINGGU
Sekiranya korang perlu atau teringin nak beli sesuatu, tunggu satu minggu. Cabarannya, tunda belian korang tu ke minggu hadapan. Barulah korang boleh fikir dahulu patut beli atau tidak barang yang korang nak beli tu.
  • BULAN KEPERLUAN
Sebarang belian (KEINGINAN) tak boleh beli. Bulan ni just beli barangan untuk KEPERLUAN sahaja.
  • MAKAN DI RUMAH
Makan malam dirumah. Hujung minggu pun makan kat rumah jugak sebelum korang keluar bersama keluarga. Ajak suami & anak2 menyediakan makanan bersama.  Jadikan time memasak sebagai family time korang.


  • JUAL SESUATU
Cuba menjual barangan yang korang tak nak dah. Cam barangan terpakai/pakaian yang korang  beli tapi tak pakai pun lagi. Samada jual kat kawan2@internet. Cam dekat ebay.com.my atau Lelong.com.my.
  • USAH KELUAR
 Bulan ni tak payah keluar pegi jalan2, dok rumah jerk. Kalau keluar kan banyak menggunakan duit, so dok rumah je diam2 k. Kalau nak jumpa kawan pun ajak diaorang datang umah. Lepak2 kat umah. Tengok tv same2. Rancangan Astro kan macam2 ada…so, leh la save sikit kan…(“,)

Sumber : Harian METRO 22.03.2013 | Segmen WANG ANDA

Harap kita sama2 berjaya dalam menyahut cabaran ni ye…kalau korang sahut cabaran ni. Boleh la korang terjah Facebook IRFAN KHAIRIuntuk berkongsi  pengalaman korang ye..........(",)


2 ulasan:

Dylla Abas berkata...

nice tips! tapi part yg usah keluar tu cam agak berat sikit nak ikut..huhu :)

Cik Mun berkata...

hehehe..bole kot..