16 Jun 2011

~ tinggal 46hari lagi untuk bertemu denganmu....sempatkah aku ~

salam...
 hari ini tanggal 15 Jun 2011...ramadhan semakin hampir menjenguk kita...adakah korang semua sudah 'melunaskan' hutang (puase) korang???
ha?...belum lagi??...
bila nak ganti tu???....xpe lambat lagi nak pose.. ade sebulan lagi mase...
itulah mungkin kata2 yg keluar dari bibir kaum hawa...
sama gak ngan si penulis ni...tinggal sari aje lagi belum dilunaskan..huhu

awal kew aku wat entry ni??....hehe...tak sesuai ke??....takpela, peringatan awal bagi diri aku.
di sini aku ade sediakan sedikit panduan untuk menyambut kedatangan bulan yang mulia ni..
selalunye aku tak terpikir pun nak wat persediaan camni...maybe tahun ni rase teruja sikit sebab dapat berpuasa bersama dengan my hubby...semoga ALLAH melanjutkan usiaku & usia kalian semua supaya dapat bertemu lagi dengan RAMADHAN tahun ini dan seterusnya...amin.


 Diharap korang sume termasuk aku buatlah persediaan yang sewajarnya agar Ramadhan pada tahun ini tidak berlalu dengan sia-sia. Beberapa panduan di bawah mungkin dapat membantu korang sume :-

i) Berdoa
Berdoalah agar Allah s.w.t. melanjutkan usia kita untuk menyambut Ramadhan di samping memohon pertolongnNya agar kita dapat menjalani ibadah puasa, qiamullail dan beramal soleh kepadaNya.

ii) Membersihkan diri
Membersihkan diri dan jiwa dengan taubat nasuha daripada segala dosa dan maksiat. Taubat ini adalah wajib pada setiap waktu dan manusia memang tidak telepas daripada melakukan dosa.

iii)Persediaan diri
Sebelum menyambut kedatangan Ramadhan, eloklah membuat persediaan diri contohnya membuat puasa sunat pada bulan Syaaban serta amalan kebaikan lain.

iv) Mempelajari hukum-hakam puasa
Elok kiranya kita mengulangi atau memperingati diri mengenai sunah Nabi s.a.w. serta cara puasa sebelum menghampiri Ramadhan. Antaranya, mempelajari syarat-syarat puasa, sah batalnya, hukum berpuasa pada hari terakhir bulan Syaaban (hari syak), perkara yang harus, wajib atau haram bagi seseorang yang berpuasa, apakah adab-adab dan sunat-sunat berpuasa.

v) Sediakan jadual ibadah
Pada bulan yang mulia ini, sediakan program-program yang boleh memenuhi waktu untuk diri sendiri, keluarga atau rakan-rakan. Contohnya dengan membaca al-Quran, tadarus, hafazan, qiamullail, menyediakan hidangan berbuka puasa untuk mereka, umrah, iktikaf, bersedekah, berzikir, membersihkan jiwa dan sebagainya.

Akhirnya renungkan hadis Nabi Muhammmad s.a.w. yang bermaksud :

"Ramai yang berpuasa habuannya hanyalah lapar dan dahaga" Riwayat Ahmad
(source by : Norisah Ahmad)


Tiada ulasan: