7 Oktober 2013

:: Seronoknya Kitar Semula ::

Assalamualaikum & salam sejahtera uols...(",)

Sejak kat ofis mengadakan kempen kitar semula. Asiah pun start jugak wat kitar semula barang2 yg ade kat umah. Sanggup tu simpan semua tin2, btol kaca & pape yg boleh dikitar semula. Basuh bersih2 dulu, keringkan & simpan kat dalam plastik. Kalau tak buat camni takut berbau plak. Hujung bulan baru hantar kat tempat kitar semula kat ofis Asiah. Cik Abe & kakak pun support Asiah untuk kitar semula. Kakak pun dah tahu ape yg boleh dikitar semula. Tapi ade jugak yg dia wat2 tak faham...;)
 '' Ibu, lidi(lidi fishball) ni tak nak kitar semula ke?"
bertuah betul anak ibu ni...dia perli plak ibu dia sebab Asiah kadang tu bising kat dia tak bagi dia buang kotak air bila dia habis minum. Suh dia basuh bersih2 & letak tempat yg Asiah sediakan bg kotak tu kering...;)
Tapi sekarang ni tin susu/koktel Asiah tak hantar kitar semula dah. Asiah buat samting uols...hehe. Jom tengok ape yg Asiah buat dengan tin tu. Tekan SINI yea uols...(",)


Faedah kitar semula :-
Alam sekitar terpelihara
Sampah sarap akan diproses kembali dan xdibiarkan mereput yg boleh menyebabkan pencemaran
Menjimatkan wang kerajaan
 Sampah sarap xperlu dilupuskan & ini akan menjimatkan perbelanjaan negara
Menjana pendapatan
Tin2 & kertas2 lama boleh dijual semula kepada pusat2 kitar semula sekaligus dapat menjana pendapatan kita

SUMBER




3 ulasan:

Ann Ishak berkata...

bagus buat macam tu, saya dah lama mula since 2 tahun yang lepas. meh sama2 kita memelihara alam sekitar :)

Cik Mun berkata...

wahhh..bagusnya..

mums shuib berkata...

Bagus nye akak..