6 Jun 2012

:: Puding Coklat ::

Salam uols...

Sejak akhir-akhir ni aku kerap makan coklat
Orang cakap tak elok makan coklat kerap sangat
Nanti anak jadi hipeaktif...hihi
Tak tahu la betul/tak

Hari minggu yg lepas, aku ade wat Puding Coklat
Korang suke tak makan puding?
Ni first time aku wat puding tau
Alhamdulillah, jadi
Mu hubby & my doter pun cakap sedap
Aku amik resepi kat SINI
Korang pun boleh la cube
Sedap tau...lemak berkrim...bahannya pun mudah
K la, selamat mencuba...:)

Resepi Rich Chocolate Pudding
Kredit to K.WANA YUSOF
 
Bahan-bahan : -
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1/2 cawan susu tepung
1/2 sudu teh garam
4 1/4 cawan air
4 sudu besar tepung jagung ( saya guna tepung kastard)
1/2 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar butter ( saya letak 2 sudu besar je)
1 paket serbuk agar2 (10-11gm)

Cara-cara :-

1. Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
2. Masukkan butter, kacau hingga pekat.
3. Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai.
4. psssttt! ni akak tambah cara yer..untuk puding ni n puding2 lain, kalu nak senang keluarkan bila dah beku, basahkan dulu acuan sebelum memasukkan puding..bila dah beku, insyaAllah senang nak keluarkan
Tadaaa...inilah hasilnya...:)

5 ulasan:

IntaNBerliaN berkata...

ooo basahkan dulu loyang yer... thanks kongsi tips.. biasa sy g lap kering2.. hihii

Siti Asiah berkata...

INTANBERLIAN : aah, basahkan dulu loyang@bekas yg nak isi puding tu...mang senang nak kuarkan nanti...ni pun tuan punya resepi yg bgtau..cubelah...:)

mums shuib berkata...

alahai..sedap nye...

Reena berkata...

Nak 5 ketul pleaseeee... Hehehe

Siti Asiah berkata...

Reena : Boleh K.reena, tapi syarat kene datang umah asiah...nak 10 pun bole...hihi